In gesprek over jouw praktijkgericht programma?

Blog

2024: Het jaar van…

Het jaar waarin we het woord A.I. vaker hoorden dan ooit tevoren, waarin viral trends als ‘Barbiecore’ TikTok domineerden (vraag maar eens aan je leerlingen wat dat was), en waarin sportliefhebbers genoten van grote momenten – zoals de Olympische Spelen in Parijs. En in het onderwijs? Het praktijkgerichte programma (pgp) groeide door en kreeg steeds meer vorm op scholen. Terwijl de politiek in Den Haag druk was met debatteren, hielden wij ons in onderwijsland bezig met waar het echt om draait: er zijn voor onze leerlingen. Want dát is wat we als docenten doen.

De hoogtepunten: verhalen delen en scholen verbinden

Als ik terugkijk op 2024, dan ben ik vooral trots op de connecties die ik heb kunnen maken. Dit jaar stond voor mij in het teken van in contact komen met pgp-scholen, docenten en teamleiders. Ik heb verhalen gehoord over hoe jullie het pgp vormgeven, welke uitdagingen er in het land zijn, en welke successen er al behaald zijn. 

Het mooiste? Het enthousiasme en de creativiteit die ik overal tegenkwam. Docenten die met minimale tijd geweldig onderwijs opzetten. Teamleiders die het lef hebben om dingen anders te doen. En leerlingen die groeien in zelfvertrouwen door praktijkgericht leren. Het zijn die momenten die je doen beseffen waarom onderwijs zo’n bijzonder vak is.

De realiteit: de dagelijkse chaos

Maar laten we eerlijk zijn: het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het einde van het jaar brengt altijd die bekende chaos met zich mee (of ben ik deze enige die dit ervaart?!). Toetsen nakijken, cijfers invoeren, Magister (of welk leerlingvolgsysteem je ook gebruikt) dat net op het verkeerde moment traag is, lessen voorbereiden die je eigenlijk vorige week al had moeten afronden… En dan heb ik het nog niet eens gehad over de eindeloze stroom vergaderingen die ineens extra belangrijk lijken te zijn.

Toch is dat ook de realiteit van ons vak. Het hoort erbij, en hoewel we soms diep zuchten, weten we dat het uiteindelijk draait om de leerlingen en het verschil dat we voor hen kunnen maken.

Het kleine moment van trots

Terugblikken op wat beter kan is belangrijk, maar sta vooral ook stil bij wat goed ging: vier die (kleine) overwinningen! Heb je een leerling geholpen om zijn presentatie zelfverzekerd te geven? Fantastisch. Heb je die toets nét op tijd nagekeken vóór de kerstvakantie? Complimenten. Of misschien ben je gewoon trots dat je dit jaar hebt doorstaan zonder je dubbele espresso over dat ene belangrijke document te morsen dat je directeur net had ondertekend (of ben ik de enige…?).

Tot slot

Het einde van het jaar is altijd een moment om even stil te staan bij alles wat we hebben bereikt, maar ook om vooruit te kijken. 2024 was voor mij een jaar vol uitdagingen, mooie momenten en nieuwe ontmoetingen. Ik wil iedereen bedanken met wie ik dit jaar heb mogen samenwerken – jullie maken dit werk zoveel waardevoller.

Nu is het tijd om even te ontspannen, te genieten van de feestdagen, en met frisse energie het nieuwe jaar in te gaan. Of je nu thuis bij de kerstboom zit, met vrienden Oud & Nieuw viert, of gewoon geniet van wat rust: maak er een mooie tijd van! Volgende week effe geen blog – maar in 2025 hoor je weer van mij!





Gerelateerde artikelen

Best practice

Lekkerrr! in de praktijk – Een succesverhaal van docent Mark de Vries

18 december 2024
Blog

Hoe ik omging met weerstand toen een project vastliep

16 december 2024
Blog

Mijn zoektocht naar eerlijke manieren om praktijkopdrachten te beoordelen

9 december 2024

Gratis hulpmiddelen.

Vul je naam en e-mail in om direct toegang te krijgen! Klik op de knop hieronder voor toegang of ga terug naar de pagina